Amandas dagbok

Löpning, mat, inspo...

Klockan tickar för fort!

Publicerad 2015-09-10 19:57:00 i Träning,

Tiden går så fort så jag hinner inte med att skriva. I måndags var som jag sa i det tidigare inlägget pappa här. Vi vaknade upp vid 7-tiden och gick åt var sitt håll för frukost och sedan jobb och skola. Jag började inte skolan förrän halv elva, så under den tiden pluggade jag lite och bara var med de andra på löp. Min första lektion var samhällskunskap, följt av spanska, lunch, matematik och kemi. På samhällskunskapen pratade vi om demokrati och diktatur. Vad definerade vi som makt och påverkan? Dessutom hade vi en diskution om #jagdelar, som är en hashtag som DN skapat. Den handlar om att vi ska dela medmänsklighet och humanitet och jag tycker detta var väldigt viktigt med tanke på att det är väldigt oroligt runt om i världen idag. Vi måste få stopp på främlingsfientlighet och istället hjälpa varandra om vi ska klara att leva på jorden tillsammans. Det som är extra bra med #jagdelar är att DN har gett 100kändisar uppdraget chansen att dela hashtagen och eftersom de har väldigt mycket opinionsmakt och påverkan på deras "fans" så tror jag att hashtagen är väldigt bra. På spanskan fick vi reda på att vi ska ha en muntlig redovisning tillsammans med utbytesstudenter från spanien på fredag och sedan fick vi även reda på hur det gick på provet. Jag blev nöjd med resultatet på provet, vilket är det viktigaste! Sedan på matten räknade vi bara i boken och gick igenom procentuella förändringar och samma sak på kemin. På kemin gick vi bara igenom mol och lite i periodiska systemet. När jag sedan kom tillbaka till löp hade vi cirkelstyrka. Så sjukt jobbigt är det! Handlar väldigt mycket om styrka i bålen, men samtidigt om hela kroppen. Träningsvärk var ett faktum dagen efter. Efter en dusch kom pappa och hämtade upp mig, för vi skulle ut och äta. Vapiano blev det i Täby C. Jag beställde en kantarellrisotto som var jättegod! Pappa köpte en Calzone som han också var nöjd med. Sedan installerade vi min TV, men tyvärr fick vi bara igång kanalerna 1 och 2. Lite surt faktiskt. Resten av dagen spenderades på rummet med pappa. Jag lade mig i  hans säng och somnade så gott, så han fick bära över mig till min säng, haha. Älskade att ha pappa här!
 
I tisdags började skolan vid 8.20, så efter en god frukost och lite häng med pappa så gick jag till skolan. Började dagen med dubbeltimme i matte, följt av kemi, mentorstid, lunch och löpning. I matten fortsatte vi med procent och på kemin lika så gällande atomer och periodiska systemet. På metorstiden sedan gick vi bara igenom lite viktig information för att sedan gå på lunch. Till mat idag blev det laxbiffar med potatismos, vilket var superdupergott! Sedan på den schema lagda löpningen blev det backteknik+distans. På backtekniken körde vi skipping, baklänges hälkick, tennsoldaten och löpning uppför en medellångbacke. Det är verkligen mycket jobbigare än vad man kan tro och mina ben blev alldeles stumma inför distansen. Orkade inte lyfta bena riktigt. Vet inte om förkylningen kan spela in lite. Så dagens pass blev backteknik och 9,5km löpning på det. Verkligen superhärligt! Men också superjobbigt! Sedan kom jag hem. Duschade och pluggade lite för att sedan äta köttbullat och stuvade mackaroner till kvällsmat. Pappa kom hem men stack sedan igen för föräldrar möte på min skola. Under tiden "lekte" jag med de andra. Bokstavligen lekte. Vi spelade typ paintball/laserdome/krig med skumgummipistoler. Det hade också influenser av Capture the flag. Vi gjorde helt enkelt så att vi delade in oss i tjejerna mot killarna såklart och sedan fick båda lagen gömma en toffel i varsin korridor. När toffeln var gömd skulle båda lagen hitta motståndarens toffel och den som hittade den först vann. Självklart vann tjejerna överlägset. Sedan kom pappa hem från föräldrarmötet, så då gick jag upp till honom och vi skar upp en bit vattenmelon och bara myste.
 
Dagen därpå ringde väckarklockan klockan sex. Det var dags för morgonpass i form av vattenlöpning. Pappa skulle åka till Örebro, så han körde mig till simhallen vid sju. Hade verkligen världens bästa dagar tillsammans med pappa här uppe, men såklart så älskar jag verkligen att bo här på löp så skulle aldrig flytta hem igen. Kanske om något år... Tillbaka till vattenlöpningen. Vattenlöpning är faktiskt mycket roligare och jobbigare än vad man kan tro. Dock har jag jättesvårt att få in löptekniken i vatten, då det känns som om man bara vill simma och använda simteknik. Dessutom tycker jag det är väldigt svårt att få till löparhjulet i vatten, men det kommer. Träningen var slut klockan fem över åtta och då skulle vi hinna duscha och ta på oss kläder på en kvart. Kom ut ur duschen vid 16 över och kastade på mig kläderna för att ta mig till skolan. Hann inte stoppa i mig frukost och kom kanske 2 minuter sent. Det är emot mina principer att bli sen. Jag HATAR att bli sen och får alltid lika mycket panik när jag blir det. Efter halva dubbelpasset av samhällskunskap fick vi tio minuters rast som jag tog tillvara på för att lugna min kurrande mage. Tog en avokado och ett knäckebröd, för att sedan fortsätta lektionen som idag likt som i måndags handlade om diktatur och demokrati. Hade en håltimme, som vi gick en runda på för att sedan avsluta dagen med spanska. Idag fotsatte vi likt som i samhällskunskapen måndagens arbete och sedan gick vi på lunch. Maten var fruktansvärd så jag åt två portioner fil och flingor istället. Sedan var det dags för paintball med löp. Vi tog oss till Sigtuna, som ungefär tog lite mer än en timme och sedan spelade vi paintball där i 3h. Jag tyckte inte det var sådär jätteroligt eller iaf inte värt alla pengarna. Jag är egentligen inte jättemycket för skjutspel som laserdome och sådant, så det är nog därför inte paintball riktigt passar mig. Blev iaf träffad fyra gånger. En gång på låret, en gång på knogen och två gånger på masken. Jag fick inte några blåmärken (tror jag) och tyckte inte heller det gjorde jätteont. Skulle sedan ta mig från paintballen när jag insåg att mitt SL-kort inte funkade. Fick låna en kompis kort. Jag som har världens största kontrollbehov fick lite panik, men det löste sig tack vare ett man har så bra vänner. Som tack fick hon lite klubbor i kiosken på skolan dagen efter. När jag kom hem hade jag knappt ätit något på hela dagen och klockan var ändå ganska sent. Köket hade tagit upp maten till våning ett eftersom vi hade varit iväg. Älskade verkligen maten! Lax med potatis och dillsås! MUMS! Sedan satt vi och tittade på idol på ettan, innan jag gick upp till mig och bryggde lite te. Avslutade dagen med lite te och skype med mamma.
 
Idag startades dagen med löpträning klockan nio. Tidningen spring var här, vilket var kul. De tog några bilder på när vi körde fartlek. (3minx2minx1minx30s)x3 körde alla förutom jag som körde 1,5 serie. Dels för att jag var skittrött och dels för att jag måste vara rädd om mina vader som jag har haft ont i ett tag. Pratade lite med min tränare och också lite med springreportern. Ville köra lite distans, som några andra skulle göra, men det fick jag inte. Blev lite småtjurig, dels för att jag inte orkade följa några andra tjejer i slutet och dels för att jag inte fick köra min distans. Men samtidigt förstår jag varför, haha. Det är för mitt eget bästa. Duschade snabbt innan jag begav mig till skolan för att börja min första lektion 11.40. Det var en spanskalektion som inte blev någon vidare lektion. Vi fick sluta en halvtimme tidigare då vår lärare skulle hämta utbytesstudenter på Arlanda och de 40 minuterna vi hade lektion satt vi och gjorde i princip ingenting då alla var klara med uppgiften till imorgon. Sedan åt vi lunch, fläskpannkaka och vanlig pannkaka. Nu hade vi en hål på 2,5 timme. Alla bestämde sig för att plugga, men jag hade verkligen inte koncentrationen för det, så istället satt jag och ritade i sketchbook på IPaden. Skrev även lite till bloggen men det raderades och sedan snapchatade jag också med lite kompisar hemhemma. Efter hålen var det dags för 1 timmes matte, som vi fick göra en dianos på för hon ville se om vi fattat det hon snackat om. Den gick bra! Alla rätt! Påvägen hem sedan pratade jag med mamma i telefon, eftersom alla andra har en cykel och vi hade brottom till internatet för att vi skulle ha ett styrkepass 16.45 när vi slutade skolan vid 16-tiden. Bytade om till träningskläder och begav mig ut på gräsmattan för styrka. Även idag mycket bålstyrka, men även lite ben och fotrörlighet. Det var ett härligt träningspass på trettio minuter. Jag såg ut som ett gräsmonster efteråt med gräs över hela mig(vet inte hur jag lyckades för ingen annan gjorde det) och samtidigt var jag helt utmattad av ett härligt styrkepass. Direkt efter styrkan var det dags för mat, biff med potatis och löksås. Efter maten gick jag upp till mitt rum för att plugga. Sitter just nu med det och varvar kemi med bloggskrivande och snapchatande. Kommer nog inte hinna gå ner och träffa de andra idag. Fullt upp med plugg! Usch! Kom dessutom på nu att jag behöver duscha... OBS!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela